Mieszkańcy stracili ponad 100 tysięcy w wyniku działania oszustów - chrońmy swoje oszczędności!
Oszuści nie odpuszczają. Tylko wczoraj mieszkańcy powiatu pszczyńskiego stali się ich ofiarami i łącznie stracili ponad sto tysięcy złotych. Pamiętajmy, że nie możemy udostępniać danych do kont bankowych, ani też kodów do płatności mobilnych. Stosujmy zasadę ograniczonego zaufania, by dbać o swoje bezpieczeństwo finansowe!
Wczoraj do Komendy Powiatowej Policji w Pszczynie zgłosiły się trzy osoby, które poinformowały, że padły ofiarą oszustwa. Pierwszą z nich był sprzedawca. Oszust pod pozorem zakupu skraplacza do klimatyzacji zmanipulował sprzedawcę, wzbudził jego zaufanie, a następnie nalegał, aby całą transakcję ze „względów bezpieczeństwa” i darmowej dostawy sfinalizować poprzez nową formę płatności w serwisie ogłoszeniowym. Po udzieleniu wskazówek, w jaki sposób to zrobić zaproponował wpłatę środków, a następnie przesłał instrukcję wraz z linkiem do rzekomego odbioru płatności. Gdy 42-letni mieszkaniec powiatu pszczyńskiego kliknął w przesłany link trafił na stronę łudząco podobną do strony portalu aukcyjnego, gdzie był formularz z prośbą o podanie danych karty płatniczej m.in. numeru karty, ważności oraz stanu środków na koncie. Tym sposobem oszust uzyskał wszystkie informacje, aby sprawnie opróżnić konto właściciela. Mężczyzna stracił blisko 20 tys. złotych.
W drugim przypadku do 25-latki zadzwoniła osoba podająca się za pracownika banku, informując, że jej pieniądze są zagrożone i jest pilna potrzeba, aby wpłacić je na „rachunek techniczny”. W tym celu kobieta udała się do bankomatu wypłaciła z konta całą gotówkę, a następnie wpłaciła za pośrednictwem otrzymanych kodów BLIK gotówkę na nieznany jej numer bankowy. W popełnianiu tego typu przestępstw podejrzani wykorzystywali technikę tzw. spoofingu, czyli podszywania się pod rzeczywisty numer banku, co uwiarygadniało całą sytuację. Pokrzywdzona była przekonana, iż rozmawia z pracownikiem banku, wykonywała jego polecenia i wpłacała swoje pieniądze na konta bankowe przygotowane przez sprawców, którzy następnie przelewali te pieniądze dalej. W tym przypadku suma strat wyniosła prawie 90 tys. złotych.
W trzecim przypadku oszust włamał się na konto, na portalu społecznościowym 20-letniego mieszkańca powiatu pszczyńskiego, a następnie poprzez próby kontaktu ze znajomymi pokrzywdzonego, poprzez komunikator, prosił o szybką pożyczkę przekazaną kodem BLIK. W ten sposób jedna z osób straciła 500 złotych.