Słuchamy, aby zwiększać dostępność
Dbanie o przestrzeganie standardów ochrony praw człowieka przez Policję i w Policji stanowi bardzo ważny element służby. Jesteśmy organem ochrony porządku prawnego najbardziej widocznym w życiu społeczeństwa. Jesteśmy dla wszystkich. Aby zwiększać naszą dostępność, należy zrozumieć istniejące potrzeby i właśnie dlatego pszczyńscy policjanci uczestniczyli w konferencji pn. „Otwórzmy się na niepełnosprawność” .
Konferencja pn. „Otwórzmy się na niepełnosprawność” została zorganizowana przez Starostwo Powiatowe w Pszczynie z okazji Międzynarodowego Dnia Osób Niepełnosprawnych. Głównymi prelegentami były osoby głuche i niewidome, które opowiadały, z jakimi problemami stykają się w życiu codziennym. W wydarzeniu wzięli udział mundurowi z Komendy Powiatowej Policji w Pszczynie. Wszystko po to, aby poznać bliżej świat osób z niepełnosprawnościami sensorycznymi, a następnie wprowadzać udogodnienia zarówno w zakresie dostępności architektonicznej, cyfrowej, a także społecznej. W kontakcie z osobami głuchymi i niewidomymi warto przestrzegać kilku prostych zasad.
Jak rozmawiać z osobą z wadą słuchu?
- Mów w sposób naturalny, w normalnym tempie. Unikaj przesadnej artykulacji.
- Unikaj skomplikowanych, „kwiecistych” wypowiedzi.
- Upewnij się, że Głuchy słucha (wie, że do niego mówisz), zanim przekażesz mu informacje (dotknięcie dwa razy w ramię).
- Mówiąc do Głuchego, zawsze zwracaj się do niego twarzą, nie pisz w tym czasie na komputerze, nie chodź po sali.
- Zachęcaj Głuchego, aby dawał znać, gdy czegoś nie zrozumiał lub nie usłyszał.
- Twoja twarz powinna być oświetlona, za plecami nie powinno być silne źródło światła.
- Nie krzycz i nie szepcz.
- Mówiąc lub czytając na głos, nie zasłaniaj twarzy dłonią lub książką.
Kontakt z osobami niewidomymi
- Przedstawiaj się spotykając osobę niewidomą nawet, jeśli jesteście znajomymi z dłuższym stażem.
- Sygnalizuj swoją obecność, kiedy wchodzisz do pomieszczenia, w którym przebywa niewidomy oraz informuj o tym, że wychodzisz.
- Nie unikaj słów: zobaczyć, widzieć, oglądać. Osoby niewidome używają ich w sposób naturalny.
- Chcąc zwrócić się do osoby niewidomej znajdującej się w grupie osób, zasygnalizuj że mówisz właśnie do niej, np. wymieniając jej imię.
- Jeśli chcesz uścisnąć dłoń osoby niewidomej, nie musisz czekać na inicjatywę z jej strony - po prostu powiedz: „Chcę uścisnąć twoją dłoń”.
- Opisuj zdarzenia, które nie mają charakteru dźwiękowego.
- Pomagając w przemieszczaniu się, pozwól osobie niewidomej chwycić Cię za ramię tuż powyżej łokcia. Nie popychaj jej przed sobą, ani nie ciągnij za rękę.
- Informuj o wszelkich zmianach, które zaszły w pomieszczeniach.
- Jeśli osoba niewidoma korzysta z psa przewodnika, idź po stronie przeciwnej niż pies.
Spotkanie było również okazją do wymiany doświadczeń i podsumowania dotychczasowej współpracy pomiędzy poszczególnymi instytucjami.
Zapraszamy do zapoznania się z nowym portalem „Policja e-usługi", który umożliwia szybszy i łatwiejszy kontakt osobom głuchym i słabosłyszącym z jednostkami Policji w całym kraju. Nowe e-usługi to lepsza komunikacja dla wszystkich.