UWAGA! Oszuści znów atakują
Ostrzegamy przed oszustami podającymi się za pracowników banków. Przestępcy stosują różne triki, aby wyłudzić pieniądze. Nie bądźmy obojętni, ostrzegajmy naszych bliskich i zachowajmy czujność.
Początek zazwyczaj jest taki sam. Oszust dzwoni do konkretnej osoby, w trakcie połączenia przedstawienia się jako przedstawiciel NASZEGO banku i prosi o potwierdzenie zmiany numeru telefonu do naszego konta. Gdy dochodzi do zaprzeczenia, że doszło do jakiejkolwiek zmiany, oszust prosi o podanie właściwego numeru telefonu. Następnie oszust z każdą kolejną sekundą rozmowy usiłuje budować zaufanie. Kolejnym krokiem jest pytanie, czy wobec tego potwierdzamy wniosek kredytowy i telefoniczne pozyskuje on nasze dane osobowe albo następuje wysłanie linku pod nasz numer telefonu. Po jego otwarciu wyświetla się skrupulatnie przygotowana strona internetowa, gdzie oszust krok po kroku usiłuje wyłudzić od nas dane. Dzięki tej metodzie sprawcy są w stanie przejąć dostęp do konta bankowego i środków na nim zgromadzonych. Obecnie policjanci Komendy Powiatowej Policji w Pszczynie prowadzą szereg spraw, które polegają na oszustwach. Wachlarz metod, jakimi posługują się osoby, które chcą uzyskać dane osobowe lub bezpośrednio środki pieniężne jest coraz większy.
Nie daj się oszukać!
Co robić, aby nie stać się ofiarą oszustwa?
- bądź ostrożny w kontaktach telefonicznych z nieznajomymi, nawet rzekomymi pracownikami banku,
- chroń swoje dane, w tym również numery telefonów-nawet nie zorientujesz się, że zamiast SMS-a od krewnych czy znajomych, do których masz zaufanie, dostaniesz wiadomość od cyberoszustów (np. z prośbą o podanie kodu BLIK czy zlecenie przelewu) i stracisz swoje pieniądze,
- nie instaluj dodatkowych programów na urządzeniach, z których logujesz się do bankowości elektronicznej. Czerwona lampka powinna zapalić się, zwłaszcza gdy osoba podająca się za pracownika banku wymaga zainstalowania jakiegokolwiek oprogramowania czy aplikacji do zdalnej obsługi telefonu komórkowego, czy pulpitu. W takiej sytuacji rozłącz się i najlepiej z innego aparatu telefonicznego zadzwoń do biura obsługi klienta banku.
-nie udostępniaj telefonicznie nikomu swoich danych do logowania w internetowym systemie bankowości elektronicznej, nawet pracownikom banku.
- nie autoryzuj przelewów, których sam nie wykonujesz. Nie podawaj żadnych kodów autoryzacyjnych w przypadku, kiedy ktoś do Ciebie dzwoni (niezależnie z jakiego numeru).
- nie otwieraj przesyłanych linków, nie znając ich nadawcy ani zawartości.
- podejrzewając, że ktoś próbuje Cię oszukać, natychmiast powiadom policję.