"METODA NA BLIKA"- dzwońmy i sprawdzajmy!
W dobie pandemii i związanego z tym częstszego komunikowania się poprzez internet, pszczyńscy policjanci tym bardziej ostrzegają przed metodą oszustów działających w sieci. Przestępcy wykradają dane do kont na popularnych profilach społecznościowych, a następnie, po zalogowaniu się, proszą o opłacenie zamówienia lub pożyczkę znajdujące się w gronie znajomych osoby. Chcąc ustrzec się przed oszustami, przed wysłaniem pieniędzy lub Bliku-u, warto skontaktować się telefonicznie lub osobiście z rzekomym znajomym.
Ten sposób działania przestępców nazywany jest oszustwami "metodą na Blika". Tak, jak już wcześniej pisaliśmy, większość tego typu występków zaczyna się od przejęcia czyjegoś konta na portalu społecznościowym. Tak było w lutym tego roku w Pszczynie, kiedy działająca w ten sposób młoda kobieta przejęła konto pokrzywdzonego, a następnie wysłała do jego znajomych prośbę o przesłanie kodu BLIK. Niestety, jeden z nich umożliwił jej zasilenie swojego konta o 500 zł. Wymieniony kod, o który pytają sprawcy, jest zestawieniem sześciu cyfr uwiarygodniającym nasz dostęp do konta. Działa tak samo jak karta płatnicza, akceptuje bowiem wypłatę w bankomacie lub w kasie. Przesłana przez sprawców informacja dotyczy najczęściej rzekomej nagłej sytuacji i związanej z tym pilnej potrzeby pomocy. Oszuści tłumaczą, że na przykład stoją przy kasie w sklepie lub aptece i mają problem z uregulowaniem płatności za zakupy. Jako powód podają fakt rozładowania się telefonu lub problemów z kartą. W rzeczywistości, po przesłaniu kodu, przestępcy wypłacają pieniądze ofiary z bankomatu.
Radzimy zachować czujność i rozsądnie korzystać z internetu:
- w przypadku odebranie takiej „prośby” od rzekomego znajomego, zadzwońmy do tej osoby, sprawdźmy, czy naprawdę potrzebuje naszej pomocy lub, w miarę możliwości, skontaktujmy się z nią osobiście,
- warto też pilnować swoich haseł dostępowych i pamiętać, aby wprowadzone hasła nie były możliwe do odszyfrowania przez osoby nieupoważnione. Dla bezpieczeństwa, co jakiś czas, powinno się je zmienić,
- zaleca się każdorazowe wylogowanie z aplikacji po zakończeniu użytkowania,
- istotną rzeczą jest także informowanie dzieci o szkodliwych konsekwencjach korzystania internetu,
- niewskazane jest również otwieranie maili od nieznanych nadawców.
Bądźmy zatem czujni! Nie dajmy się zwieść pozorom! Czytajmy dokładnie komunikaty przychodzące na telefon!
Zawsze zachowujmy ostrożność w przypadku podejrzanych wiadomości. Zanim przekażemy jakiekolwiek pieniądze lub kody skontaktujmy się z taką osobą telefonicznie i sprawdźmy, czy faktycznie ktoś potrzebuje naszej pomocy.