Nie dajmy się oszukać kupując w Internecie
Zaniżone ceny oferowanych towarów, fikcyjne opinie klientów czy żądanie przedpłaty - internetowi oszuści chwytają się różnych sposobów, żeby wyłudzić od nas pieniądze. Zdarza się, że zamiast zamówionego towaru otrzymujemy bezwartościowe przedmioty bądź przesyłka w ogóle nie dociera. Do pszczyńskiej komendy docierają za to kolejni pokrzywdzeni. Ostatnio, po transakcji kupna telefonu, młoda kobieta straciła prawie 3 tys. zł., a miłośnik motoryzacji nie otrzymał kierownicy, za którą zapłacił 150 zł.
Pszczyńscy policjanci kilka razy w miesiącu przyjmują zgłoszenia dotyczące oszustw internetowych. Zakupy w internecie to wygodna forma kupowania i sprzedawania przeróżnych rzeczy, ale jak wszędzie, należy być ostrożnym, aby nie dać się oszukać.
Ofiarą oszustwa internetowego stała się m.in. mieszkanka Pszczyny, który na jednym z portali aukcyjnych kupiła znanej marki telefon komórkowy. Transakcja jednak nie zakończyła się uczciwie. Rozczarowanie kobiety pojawiło się kilka dni po tym, jak zapłaciła za przesyłkę prawie 3 tys. zł. i po znacznie przekroczonym terminie nie otrzymała paczki. Oszukana, natychmiast zgłosiła sprawę Policji.
Kilka cennych wskazówek dla kupujących w Internecie:
1. Bardzo tanie = bardzo podejrzane.
2. Zwróćmy uwagę na ilość komentarzy.
3. Sprawdźmy w karcie sprzedawcy komentarze (pozytywne, neutralne, negatywne), ale także od kiedy osoba jest użytkownikiem serwisu i co sprzedawała/sprzedaje
4. Czytajmy dokładnie wszystko, co jest na aukcji napisane, jeżeli czegoś brak - pytajmy przez telefon lub mailem.
5. Poprośmy o numer telefonu stacjonarnego, poszukajmy jaki numer widnieje pod nazwiskiem sprzedawcy w książce telefonicznej (dostęp na poczcie lub online), sprawdźmy kod pocztowy i numer kierunkowy czy zgadzają się z miejscem zamieszkania sprzedawcy.
6. Zrezygnujmy z aukcji, w których nie ma możliwości odbioru osobistego, nawet gdy mieszkamy daleko, zapytajmy czy można po towar zgłosić się osobiście.
7. Potwierdzajmy wygranie licytacji, ale z wpłatą pieniędzy poczekajmy kilka dni, żeby upewnić się czy wszystko jest w porządku. Opóźni to czas dostawy, ale w przypadku gdy konto zostało przejęte przez osobę podszywającą się, zmniejszamy ryzyko. W ciągu tych kilku dni prawdziwy właściciel zorientuje się i powiadomi portal aukcyjny, a oni nas.
8. W przypadku cennych przesyłek wybierajmy list/paczkę z zadeklarowaną wartością. Ustalmy ze sprzedawcą, kto zapłaci za tę usługę. Wiele firm, np. kurierskich, oferuje ubezpieczenie bez dodatkowych opłat. Omówmy też sposób zapakowania towaru. Im lepiej zapakowany przedmiot, tym mniejsze prawdopodobieństwo uszkodzenia towaru.
9. Gromadźmy całą korespondencję. Nie zajmuje wiele miejsca, a jest bezcennym dowodem kontaktów ze sprzedającym.
10. Pamiętajmy, że strony mają 7 dni na nawiązanie kontaktu i finalizację sprzedaży. Wielu sprzedawców prowadzi równocześnie wiele transakcji. Bądźmy wyrozumiali, jeśli sprzedawca nie kontaktuje się z nami natychmiast.
11. Jeśli towar nie dotarł, nie panikujmy. Przesyłka mogła zaginąć z różnych powodów. Skontaktujmy się ze sprzedawcą, który powinien iść na pocztę i wyjaśnić sytuację. Poprośmy go o numer nadania, datę wysłania, adres urzędu pocztowego i odwiedźmy własny oddział pocztowy.
Co zrobić, jak już staniemy się ofiarą cyberprzestępcy. Postępowanie osoby pokrzywdzonej.
Osoba, która stała się ofiarą oszustwa internetowego (cyberprzestępstwa) ma prawo złożyć zawiadomienie o popełnieniu przestępstwa w jednostce Policji lub w prokuraturze, najlepiej najbliższej dla miejsca zamieszkania lub miejsca, w którym w danym momencie się znajduje. Ze względu na możliwość utraty lub zniszczenia danych informatycznych zawiadomienie o popełnieniu tego typu przestępstwa, należy złożyć możliwie w jak najkrótszym czasie od momentu jego ujawnienia. Zwiększa to szanse organów ścigania na zabezpieczenie kompletnego materiału dowodowego i ustalenie sprawcy.